Fundering....

....om mankurser. Eftersom jag fick ett bryt här i dagarna om manskurser, feminism och annat skräp. Alltså, kurser där män får träffas och utveckla sin "inre manlighet" och "maskulina energi"
Finns det kvinnokurser? Alltså, där kvinnor får springa runt i skogen och skrika och känna sig som riktiga kvinnor, eller vad man nu gör på en sån kurs. Det är väl sånt man ägnar sig åt på manskurser? Eller var det på 00-talet, eller 90-talet kanske?
 
I alla fall. Om män nu är det självklara första könet -man ska, en man, varför behövs då dessa sammanträffanden för att förstärka sin manlighet?

Borde det inte vara tvärtom? Det kön som har mindre pengar, lägre lön, mindre makt, gör mer obetalt arbete (inte bara i hemmen, överallt t.ex. i äldreomsorgen) - skulle inte de vara i större behov av en stärkande kvinnokänslakurs? Vadan detta behov av att manifestera vad En Man är? "Jämställdheten har dragits för långt i relationer. Det mmåste finnas en polariotet för att behålla gnistan" säger kursledarna.  Tro vad den polariteten ska bestå i då? Hur många kvinnor känner sig sexigare när de "får" diska? Hallå, kom igen nu, räck upp handen! Nån? Hållåå..... Ingen?
 
Och. Kan nån, nån endaste, endaste en berätta för mig om en endaste, endaste man som blivit impotent av att ta disken/matlagningen/städningen varannan gång? Eller ha samma eller till och med (Gud förbjude!) LÄGRE lön än sin fru/sambo (ja, jag förutsätter i det här sammanhanget att sambon är en kvinna)
 
Personligen blev jag i alla fall INTE impotent av att renovera min lägenhet, om jämförelsen nu äger relevans. Ja, kanske av utmattning, men utmattad hade jag kunnat bli av att städa också.
 
Ja, vad säger ni, girls outthere? Ja, boys med för den delen. Man vill ju vara jämlik. Man vill ju det.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessika

Jag skrattar så jag nästan kissar på mig! "Personligen blev jag i alla fall INTE impotent av att renovera min lägenhet", det var mitt i prick... Åh vad jag saknar våra samtal om just sånt här!<3

2014-01-17 @ 13:07:18
URL: http://jessikavingakristina.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0